Pieni pala Maijan öljyvärimaalausta.

maanantai 19. marraskuuta 2012

KULUNUT KESÄ KUVIN JA SANOIN!


Minun kesäni alkaa aina Vapusta, oikeastaan jo Mirjamin nimipäivästä, siis  aatosta. Silloin vaihdetaan palttoot vaaleisiin popliiniin ja saappaat nappaskenkiin, olipa sää mikä sattui!  Aina kun olen täällä synnyinkaupungissani, niin varmasti seuraan perinteisen marssin. Kovasti on kutistunut, ja ruodut suoraan sanoen kuin juosten k......
Eipä löydy ettimälläkään sitä vanhaa suoraryhtistä elävän musiikin  mukana marssijaa. Työväen marssi kuuluu nauhalta  ja porukka hoipertelee miten sattuu. Onhan toki niitä entisiä periaatteen toverita viellä muutama mukana jonon jatkona! 
Harva paljasti päänsä Suomen lipun edessä, noloa.....!


Moottoripyörät ja vanhat autot kuuluvat myöskin siihen perinteiseen Vappuun!


Aili-mummo antoi minulle kehotuksen tähän kesäkuvien muisteloon, innostuin ja tykkäsin heti! Vaikkakin tovin mietin, muistin että kesä olikin varsin lyhyt ja kovin märkä. Mistähän minä kertoisin, kun olin koko kesän vain kotona!? Selasin kalenteria ja tarkistin kuvat ja löytyihän toki niistäkin aihetta vaikka koko kirjaan

Kaatuneitten muistopäivä Sankarihaudoilla. Lempikuoroni jota kuunellessa ja katelessa silmät kostuu aina ja enkä ollut ainut joka silmiään siinä räpytteli. Veteraanien kuoro esiintyy edelleenkin  ja jokunen lisäääni sinne on otettu koska luonollinen poistuminen on tosiasia.


Kirkkomusiikin päivät kestivät koko viikonlopun. Tässä kymmenet tuhannet kuorolaiset kokoontuvat laulamaan Suvivirttä Aren aukiolle. Me kuorottomat saimme siihen yhtyä, jopa lehellä oikein sitä toivottiin. Upea ja kuuluva kokemus se oli!!! Koko Kauppakatu oli täynnä kuorolaisia ja laulu raikasi. Perinteiset kuorolaulut ja maakunta musiikki oli suuressa osassa, kirkkomusiikin lisäksi.


Jokavuotinen "Kansallispukujen tuuletuspäivä" alkaa kansallispuku museon edestä tanhuten ja sitten piknikillä kirkkopuistossa. Kalevalaiset naiset ovat näitä toimivia ja ahkeria ihmisiä.


Jatkuvuus on kyllä turvatti, nämä sisarukset seurasivat tarkasti kun vanhemmat tanhusivat!


Harrastin vain pientä maakunta matkailua kesällä ja sitäkin aika nuukasti! Laukaassa ja Hankasalmella käväisin ja sitten siellä suuressa kyläkaupassa, eikä sitä Keskistä vieläkään näkynyt....;)

 Porukat kävivät täällä  minun luona koska minä olen aika laiska kyläilemään. Näille tavoille olen heidät jo aikoinaan opettanut!
Suuria tapahtumia täällä on paljon ympäri vuoden ja kesä on sitä sesonki aikaa.  Kaikki tapahtuu melkein tuossa pihapiirisssä joten helppo ja lyhyt matka niihin on  mennä.


Nämä lasi-akryyli setin olin talvella pujotellut koska ajattelin, että kaunis rusketus tuo korut  näyttävästi esille kunhan se kesä sitten tulee. Tulihan se kalenterin mukaan silloin kun pitikin. 
Nytkin pitäisi olla talvi, lunta ei missään ja nurmikko vihreänä tuossa silmien alla......

*****
Sano heti jos minä häiritsen, 
hän sanoi astuessaan ovesta sisään,
niin minä lähden
saman tien pois.

Sinä et ainoastaan häiritse,
minä vastasin,
 sinä järkytät koko minun olemustani.
Tervetuloa!

*****
Eeva Kilpi

6 kommenttia:

  1. Kiitos, Maikku, olipa sinulle kauniita ja mukavia muistoja viime kesältä!:)))

    Oikein ihanaa että vastasit haasteeseeni..;DD

    Leppoisaa viikon alkua sinulle, Maikku!<3333

    VastaaPoista
  2. Tämä oli sellainen aika tavanomainen Keski-Suomen uutiskertaus menneestä kesästä josta puuttui kaikki ne pippalot joihin olisi kuulunut pääsylipun osto! Siis se perusviihde, sanoisko vähän nk.festari jutut siirrän aika usein sivuun. Ei sillä ettenkö niistäkin tykkäisi...;D
    Minä olen näitten huokeitten rientojen kuluttaja, koska niistäkin saa sitä sitä mitä parhainta ja korkeatasoista kultuuria sekä hupia!

    Kiitos kuuluu ehdottomasti myöskin itsellesi ja lämpimät terveiset täältä....:)

    VastaaPoista
  3. Kesämuistoja kertyi sinulle, vaikka allakan kanssi niitä jouduit hakemaan. Kesän alku on aina selvä - syntymäpäiväsi ja Vappu - oli sää mitä tahansa.
    Hyviä kuvia löysit myös tämän kesän muistoihin. Paras kuva on nuo pienet sisarukset kansallispuvuissaan. Tarkkaavaisesti he seuraavat paikan päällä tapahtumaa, ja onneksi sinä huomasit nuo lapset ja kuvasit heidät meidän iloksi (taidan vilkaista tuota kuvaa aika usein).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne sisarukset olivat äitinsä ja vissiin mummon kaa siellä ja tanssivatkin! Erikoisen kilttiä lapsia, vähän ujon olosia, muuta kovin ujo ei ole lapsi joka kulkee kansallispuku päällä ja tanhuukin kaiken lisäksi. Yleisön ottivat kyllä omakseen, mullakin kämmenet punasina kun taputin niin kovasti....;)

      Poista
  4. Kauniit kansallispuvut! Olen miettinyt suomalaisen kansallispuvun hankkimista, mutta en ole ihan mieleistäni löytänyt. Ja kuten Pikolino sanoikin nuo pienet tytöt ovat hurmaavat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikea valinta on se kansallispuvun malli! Kait olisi vain mietittävä niitä esivanhempia tai jotain muuta muistoa jossain päin Suomea ja sen mukaan valitsisi....kait !!?
      Meillä äitini puku menee jo neljännessa polvessa, pusero uusittiin eka kertaa kun tämä viimeinen käyttäjä, 16v.tyttö halusi sen juhlamekokseen.
      Sullakin perijä olisi sitten puvulle....;)

      Netistä niitä on kiva katella, hintavia kyllä ovat, mutta edullisiakin tarjolla paljon! Sinun kokoja varsinkin ja lähes käyttämättömiä. Nykyisin on suosiossa ns.kansan-ja emännän puvut, kauniita värejä ja malleja...niitä myöskiin käytetään kaikenlaisissa juhlissa....;D

      Poista